Nesu B.V. Schoonmaakbedrijf stapte vier jaar geleden over op chemievrij strippen

‘In vier jaar tijd waarin we zo’n 12.000 m2 per jaar strippen, hebben we alleen maar voordelen gezien van chemievrij strippen. We gebruiken hiervoor de Maroon pad en de Twister pad, afhankelijk van de polymeer lagen is voor de jaarlijkse klus gebruiken we Twister rood en bij nieuwe opdracht wordt regelmatig Maroon gezet is iets beter voor de oudere polymeer lagen’, aldus Han Cornelissen, eigenaar Nesu B.V.

Milieuvriendelijk strippen als verkoopargument

In de verkoopfase ervaren we het als een pré om de behandeling als milieuvriendelijk te verkopen. Vanzelfsprekend hebben we bij beiden methodes, strippen met of zonder chemie, te maken met een residu van de verwijderde polymeerlaag. In geval van chemievrij strippen is dit residu makkelijker te scheiden uit het afvalwater. In het kader van MVO is milieuvriendelijk strippen dus een prima verkoopargument, zeker bij (semi)overheidsopdrachten.

Voordelen van de werkmethode

Bij het uitvoeren van de stripwerkzaamheden zijn er een aantal belangrijke voordelen te noemen. Bij  gebruik van een stripper is er een kans op ongewenste beschadigingen van de directe omgeving. Bijvoorbeeld omdat de jerrycan met stripper op een nabijgelegen lino-vloer wordt neergezet of dat de stripper leksporen achterlaat als men zich verplaatst. Dit is uiteraard te voorkomen als er zorgvuldig gewerkt wordt maar helaas is niet al het schoonmaakpersoneel even ervaren en deskundig.

Daarmee kom ik direct op het tweede punt. Het inzetten van minder deskundig personeel, vakantiewerkers en invalkrachten geeft minder problemen omdat chemievrij strippen makkelijker is. Vanzelfsprekend zijn goede instructies nog steeds belangrijk, maar als blijkt dat een stuk vloer niet goed genoeg gestript is, is dit eenvoudig te corrigeren. Een gedeelte van het oppervlak in een ruimte overnieuw doen, geeft namelijk geen verschillen.

Indrogen van de behandelde gestripte oppervlaktes is ook geen probleem meer. Indien nodig losweken met water en vervolgens alsnog droogzuigen. Hierdoor is het ook makkelijker geworden om grotere ruimtes in fases te strippen omdat overlappen geen probleem is.

Het belangrijkste voordeel is dat na het strippen de gehele vloer egaal “geschuurd” is. Er zijn nauwelijks verschillen te zien in het oppervlak. Bij een met stripper behandelde vloer zijn verschillen  vaak duidelijk zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan randvergoring en looppaden. Het aanbrengen van de nieuwe polymeerlaag resulteert als gevolg van chemievrij strippen in een mooiere egale glans.

Toch nog een klein nadeel?

Wij ervaren dat het strippen met een 1-schijfsmachine iets langer duurt. Het is belangrijk dat het gehele oppervlak wordt geschuurd om een goede hechting van de nieuwe polymeerlaag te waarborgen. Met het inzetten van een Edgefix-machine in plaats van met een 1-schijfsmachine los je dit probleem eigenlijk al op en is er alsnog veel tijdswinst te behalen.

Het verschil tussen de Maroon pad en Twister pad

Met beiden pads is een prima resultaat te behalen. Onze ervaring is dat de Maroon pad harder slijt dan de Twister pad waardoor het schuurresultaat afneemt en de vloer er na behandeling minder egaal geschuurd uitziet.
De Twister-pad is duurder dan de Maroon pad maar gaat veel langer mee. Het schuurresultaat blijft  vrijwel gelijk totdat de pad geheel versleten is.

Han Cornelissen, eigenaar Nesu B.V.

Ik wil meer weten over chemievrij strippen